Wednesday, July 9, 2014

ARULMIGU SRI RAJAKALIAMMAN GLASS TEMPLE, JOHOR BAHRU

ARULMIGU SRI RAJAKALIAMMAN GLASS TEMPLE, Johor Bahru merupakan Kuil Kaca yang pertama di Malaysia dan Dunia. Kuil tersebut juga diiktiraf di dalam The Malaysia Book Of Record. Kuil ini ditubuhkan pada tahun 1922 dan mempunyai nilai sejarah yang tinggi dan unik. Kuil ini juga mempunyai daya tarikan pelancong yang tinggi di Johor Bahru.

Kami berharap usaha yang lebih konkrik daripada kerajaan untuk menolong kuil tersebut agar dapat dipromosikan kepada para pelancaong baik dari tempatan mahupun antarabangsa.




















Surat kepada :
YB DATUK TEE SIEW KIONG

YB DATUK TEE SIEW KIONG

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan Dan Kepenggunaan

Aras 3, Bangunan Dato’ Jaafar Muhammad 79555 Kota Iskandar, Nusajaya





TUAN/YB DATUK,



Perkara :         ARULMIGU SRI RAJAKALIAMMAN GLASS TEMPLE

                        No. 22 Lorong 1, Jalan Tebrau 80100 Johor Bahru



Merujuk kepada perkara di atas, Kuil tersebut merupakan Kuil Kaca yang pertama di Malaysia dan Dunia. Kuil tersebut juga diiktiraf di dalam The Malaysia Book Of Record.



Kuil Kaca yang terletak di Johor Bahru ini mempunyai daya tarikan pelancongan yang tinggi dan usaha untuk mempromosikan tempat tersebut patut dipertingkatkan. Justeru itu, adakah kerajaan boleh :

1.      Mempertingkatkan promosi Kuil Kaca dan pengenalan kuil dimuatkan dalam buku panduan pelancongan rasmi Johor Bahru yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan?

2.      Mendidrikan panda tanda berwarna coklat yang menunjukkan Kuil Kaca sebagai tempat pelancongan rasmi di jalan masuk ke Kuil Kaca tersebut?

3.      Menaik taraf jalan masuk ke kuil tersebut supaya para pelancong dapat pergi ke tempat tersbut dengan senang?

Mudah-mudahan dengan usaha dan kerjasama pihak kerajaan, Kuil Kaca tersebut akan menjadi tempat unik di Johor Bahru dan seterusnya mempergiatkan industri pelancongan Johor Bahru.

Kami Mengharapkan balasan positif secepat mungkin daripada pihak kerajaan Johor.

Sekian, terima kasih.



Yang benar,
YB CHEN KAH ENG
ADUN STULANG

No comments:

Post a Comment