Saturday, July 9, 2016

Masalah Perancangan Lebuhraya Tebrau: Kes Kajian : Dari Ibu Pejabat Kontinjen Johor Bahru sampai Persimpangan Jalan Taman Sentosa, Johor Bahru

新山Lebuhraya Tebrau規劃問題
——以新山警察總部至大豐花園路口爲區段案例

1.      交通燈問題
·         Plaza Pelangi路口的交通燈經常出現信號燈故障,給過往車輛造成困擾。
·         Lebuhraya Tebrau的車速往往較高,路口交通燈信號綠轉黃/紅時往往來不及剎車而選擇冒險闖紅燈。
·         因此這些Lebuhraya路口建議安裝電子倒數計時器,方便往來司機把握交通燈信號情況。

2.      大馬花園路段巴士站旁邊的大壟溝問題
·         該巴士站經常有乘客上下巴士,而大壟溝卻毫無隔離措施,傍晚燈光昏暗的時候容易造成路人疏於觀察而不慎掉入大壟溝內,存在安全隱患。
·         02.03.2016已致函MBJB要求增設行人圍欄,但未見行動。

3.      世紀花園路段行人道隱患
·         世紀花園Jalan HarimauPetron油站前爲起點)路口至Jalan Dato Sulaiman(大馬花園交界)路口,在總數40個溝渠蓋中,有17個不翼而飛,對來往行人造成安全隱患。
·         20.01.2016已致函MBJB要求修復不翼而飛的溝渠蓋,但未見行動。

4.      行人天橋及巴士站應安裝CCTV監控治安情況
·         由於治安不靖,使用行人天橋橫跨馬路的群眾往往容易在天橋上被不法分子打搶,行人天橋成爲了治安執法的模糊地帶;在巴士站等待巴士的群眾在早上、晚上也容易面對被打劫的情況。
·         建議警察局安裝實時監控的CCTV,並確保定期維修,能夠良好運作。
·         存在着巴士站列出“安裝了CCTV”但是未見CCTV的情況。

5.      Plaza Pelangi –Petron油站之間行人斑馬線需要升級
·         該路段由於規劃了行人斑馬線及行人交通燈,但是由於Lebuhraya Tebrau乃主幹大道,汽車道多且繁忙。行人往往不能一次橫跨到馬路對岸,需要在中間稍作停留。交通繁忙的情況對行人構成了一定程度的安全威脅。現有情況來看,馬路中間無法容納過多行人。行人群以學生、家長爲主。
·         建議規劃行人綠島。


6.      路中央的行人圍牆形同虛設
·         Lebuhraya Tebrau作爲主幹大道,在往來兩側的車道中間設有隔離帶,栽種植物或設立圍欄禁止行人翻越。但是行人往往不使用天橋或斑馬線越過馬路,而是直接步行到路中央,翻越圍欄或拔除植物,到達對岸。

7.      巴士站位置規劃不合理
·         順利花園路口的巴士站,距離行人天橋約150米,又沒有遮蔭的樹木,炎熱的天氣使得乘客不願過去該巴士站搭車,而選擇在行人天橋底下違規截停巴士上下車。該行人天橋下有警示牌禁止巴士停靠路邊上下乘客。巴士停靠在行人天橋底下,影響了需要彎進順利花園的車輛,造成交通擁堵。
·         有必要重新檢討巴士站設立的位置。
·         巴士站的站點需要豎立停靠巴士的公司及巴士路線號碼,以便乘客參考。

Displaying IMG_1002.JPG






Masalah Perancangan Lebuhraya Tebrau:
Kes Kajian : Dari Ibu Pejabat Kontinjen Johor Bahru sampai Persimpangan Jalan Taman Sentosa, Johor Bahru

1.      Masalah Lampu Isyarat
·         Lampu isyarat persimpangan trafik di depan Menara Pelangi sentiasa rosak, dan mengganggu pengguna-pengguna jalan raya.
·         Kelajuan kenderaan di Lebuhraya Tebrau adalah cepat, para pemandu tidak boleh ambil tindak balas semasa lampu hijau tukar ke lampu merah dan langgar peraturan jalan.
·         Cadangan: Pihak berkuasa patut memasang pemasa undur lampu trafik LED Digital yang besar untuk kemudahan pemandu-pemandu.

2.      Masalah Parit Besar Di Bahagian Tepi Persimpangan Trafik Taman Sri Tebrau
·         Satu risiko keselamatan di persimpangan trafik Taman Sri Tebrau iaitu tiada penghalang di tepi parit besar yang berdekatan dengan stesen bas di sana. Masalah ini akan menyebabkan penumpang bas jatuh ke dalam parit tersebut pada waktu malam.
·         Pejabat Urusan ADUN Stulang sudah menghantar surat aduan kepada pihak berkuasa untuk membina penghalang di kawasan parit tersebut tetapi tiada tindakan diambil sampai sekarang.

3.      Risiko Laluan Pejalan Di Bahagian Taman Abad
·         Laluan Pejalan di bahagian Taman Abad dari Stesen Petron Jalan Harimau sampai Jalan Dato Sulaiman, terdapat sejumlah 40 penutup longkang, tetapi 17 penutup longkang sudah hilang. Masalah ini amat menjejaskan keselamatan pengguna.
·         Pejabat Urusan ADUN Stulang sudah menghantar surat aduan kepada pihak berkuasa untuk memohon pembaikian penutup longkang tetapi tiada tindakan diambil sampai sekarang.

4.      Jambatan Pejalan Dan Stesyen Bas Patut Dimasang CCTV untuk Mengawas Keselamatan Kawasan
·         Pengguna-pengguna jambatan pejalan dan penumpang-penumpang bas di stesen bas menghadapi risiko mangsa jenayah.
·         Terdapat stesen bas letaknya papan notis “Kawasan Pemantauan CCTV 24 Jam” tetapi tidak ada CCTV.
·         Cadangan: Pihak polis diyeru memasang CCTV yang kesannya dan memastikan penyelenggaraan adalah berterusan.

5.      Lintasan Zebra Patut Dinaiktaraf Di Persimpangan Trafik Jalan Kuning Dan Jalan Harimau
·         Persimpangan Trafik Jalan Kuning dan Jalan Harimau telah merancang lintasan zebra bagi pejalan-pejalan lalu lintas tetapi kelebaran jalan menyebabkan pejalan-pejalan tidak dapat melintas ke sebelah jalan dalam tempoh masa yang singkat. Dalam keadaan yang sedia ada, ini sudah menjadi risiko keselamatan bagi pengguna-pengguna jalan.
·         Cadangan: Pihak berkuasa patut merancang tempat berhenti dan dilindungi dengan rangka besi bagi pejalan yang lambat di tengah jalan.

6.      Pagar Pejalan Kaki Di Tengah Jalan Tidak Mampu Berfungsi
·         Terdapat pengguna jalan yang masih melintas ke seberang jalan tanpa menggunakan jejantas kerana terdapat banyak laluan yang tidak dipagari.
  
7.      Perancangan Lokasi Stesyen Bas Secara Tidak Sesuai
·         Banyak penumpang bas awam memilih tunggu di bawah jambatan pejalan yang di luar Taman Maju Jaya tatapi stesen bas awam hanya 150 meter dari jambatan pejalan tersebut. Keadaan ini sudah menyebabkan kesesakan lalu lintas kenderaan yang ingin belok masuk Taman Maju Jaya.

·         Cadangan: Lokasi stesen bas perlu dirancang dengan baik. Seterusnya, pihak berkuasa perlu menubuhkan papan notis tentang nombor bas yang berhenti dalam stesyen ini untuk rujukan penumpang-penumpang.

No comments:

Post a Comment