Thursday, May 7, 2020

 我出生于东马,少时的年代,我常在报章上看到林吉祥这个名字。

那个年代,我曾在人群的后方看着他演讲。
远远的,而我只是个观众。
后来,我从东马飘洋过海到西马求学,人在工艺大学(UTM)时,知道林吉祥到新山进行政治演说,不知是哪来的动力,我骑着摩哆车一路奔驰到新山一家酒店,就为了听一听他的政治理念。
那一段回程的路,我的脑袋萦绕的都是林吉祥的政治理念。
但,时间久了,也搁下了对政治的投入,之后的日子埋头在事业的开展、继续完成硕士课程、成家等等。
然而,就突然的一天,我在事业进入高峰的时期,选择加入了行动党。
尔后的政治生涯,我和林吉祥接触的机会增加了许多,从过去的观众,我荣幸的成了能与他并肩作战的队友。
数十年,他的理念如一,他年纪不轻,但人很坚持,眼下马来西亚被困锁着的挑战是促成他继续在政治圈的因素。
看到无谓的网上联署签名行动,有感而发。
--------
Saya dilahirkan di Sarawak. Sejak kecil, saya mendengar nama Lim Kit Siang kerana nama beliau selalu disiarkan dalam surat khabar.
Saya masih ingat dengan jelas apabila saya berdiri di belakang orang ramai, mendengar beliau menyampaikan ucapan dalam satu perhimpunan yg diadakan di sebuah kampung dekat rumah saya di Sarawak.
Masa tu, saya cuma seorang penonton aje .
Pada tahun 90-an, semasa menuntut ilmu di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Johor, saya diberitahu bahawa beliau akan datang ke Johor.
Tanpa ragu - ragu, saya terus bergegas ke hotel dengan motosikal saya di mana forum itu diadakan semata-mata untuk mendengar ideologi politik beliau.
Masa berlalu, setelah tamat pengajian saya dari UTM dengan ijazah sarjana, saya lebih menumpukan masa dalam kerjaya di samping mula mendirikan rumahtangga.
Masa tu, saya kurang menaruh keperihatinan dalam hal-ehwal politik.
Saya berpeluang menyertai DAP selepas 8 tahun.
Selepas menyertai DAP, peluang saya bersama dan mendekati beliau bertambah. Saya berasa bangga kerana, bermula sebagai penonton jauh, akhirnya berpeluang menjadi rakan seperjuangan beliau.
Lebih separuh abad, Lim Kit Siang tetap dengan pendirian dan falsafahnya. Walaupun tidak muda lagi, tetapi beliau cukup “persistent”.
Malaysia sekarang masih lagi terperangkap dengan politik lama. Itulah sebabnya mengapa beliau masih teruskan perjuangan.
Melancarkan petition atas talian untuk mengundurkan pemimpin yang betul-betul berjuang untuk rakyat dan negara seperti Lim Kit Siang adalah tidak wajar.
---
I was born in East Malaysia. When I was young, I often saw the name Lim Kit Siang in the newspapers.
I once stood at the back of the crowd and watched him delivering his speech.
Far away, I was just a member of the audience.
Some time later, I came to West Malaysia to study in Universiti Teknologi Malaysia (UTM). One day, I came to know that Lim Kit Siang is coming to Johor Bahru to give a political speech. I do not know where the driving force came from, but I travelled all the way on my motorcycle to a hotel just to listen to his political ideas.
On the return journey, all I could think of were his political ideas.
After some time, however, I put aside my interest in politics, focused on my career, completed my master's program and started my own family.
One day, at the peak of my career, I joined DAP.
In my subsequent political career, the opportunities for me to come to close contact with Lim Kit Siang increased a lot. From being a mere audience member, I am very honoured to be able to become one of his comrades.
For decades, his philosophy has remained the same. He is not young anymore, but he is very persistent. The reason why he is still in the political arena is because the nation is still trapped in the same political environment.
Empty vessels are everywhere, they can only cover up their own incapabilities by trying to bring down someone else.
Writing this to express some of my emotions after seeing a particular online petition on Vesak Day.
May be an image of 2 people

No comments:

Post a Comment