Tuesday, February 11, 2014

IKLAN PREMIS KANVAS Johor Bahru



IKLAN PREMIS KANVAS


Sejak kebelakangan ini, para peniaga di Johor Bahru khususnya di bawa pentadbiran MBJB telah menerima surat untuk menurunkan iklan premis kanvas mereka. Mereka juga diarahkan untuk menukar papan iklan yang berukuran 20’ x  4’ kerana kononnya iklan yang melebihi ukuran tersebut adalah menyalahi undang-undang.


Pada tahun 2005, demo berkenaan dengan iklan kanvas telah dilakukan dengan kehadiran pihak majlis dan juga pihak Bomba. Hasil daripada demo tersebut, adalah didapati iklan kanvas yang melebihi ukuran 20’ x 4’ adalah selamat dan boleh digunapakai. Pihak bomba juga tidak akan menemui masalah apabila berlakunya kebakaran kerana iklan kanvas boleh dipotong dengan senang dengan pisau pejabat sahaja.


Ekoran daripada itu, Panduan Pemasangan Papan iklan Kanvas telah dikeluarkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat pada tahun 2005. Para peniaga yang mematuhi panduan tersebut tidak akan menghadapi masalah kelulusan daripada pihak majlis .

Kekeliruan telah timbul apabila merekan yang mematuhi panduan tersebut diarahkan untuk turunkan iklan mereka.


Persoalannya, adakah Panduan Pemasangan Papan iklan Kanvas telah dikeluarkan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat pada tahun 2005 masih boleh diterima dalam memberikan kelulusan papan iklan kanvas? Pada pendapat saya, panduan ini seharusnya dibenarkan berterusan kerana ia telah mendapat sokongan dari pihak Bomba dan syarikat insuran juga tidak ada sebarang masalah dalam memberikan insuran “Public Liability” kepada mereka. Maksudnya, syarikat insuran pun rasa ia selamat.


Keadaan ini telah menimbulkan kesulitan di kalangan peniaga dan juga pengusaha papan iklan. Mereka terpaksa menanggung kos yang lebih kerana diminta menukar papan iklan yang masih elok. Ini merupakan satu pembaziran. Para peniaga baru yang ingin memasang iklan kanvas pada premis mereka juga serba salah kerana takut disaman walaupun telah mematuhi panduan pemasangan 2005.


Bagi pihak majlis pula, pihak majlis juga boleh mengutip hasil yang lebih daripada para peniaga yang memasang iklna kanvas yang melebihi 20’ x 4’ dan mematuhi panduang pemasangan. Ini adalah kerana cukai iklan adalah berlandaskan saiz ukuran. Lagi besar, lagi banyak hasil.


Selain itu, iklan yang besar dan cantik juga yang lebih mampu menyampaikan mesej kepada para pengunjung. Ini juga merupakan satu langkah untuk menggerakkan ekonomi Johor Bahru.

Berikutmerupakan jawapan yang diberikan oleh exco kerajaan tempatan Johor berkenaan dengan isu tersebut ;



Andrew Chen Kah Eng

曾笳恩

No comments:

Post a Comment