Friday, September 12, 2014

ADUN STULANG, YB Andrew Chen Kah Eng Desak Mansuhkan Pelaksanaan Wang Deposit Untuk Mengutip Wang Deposit RM5000 Daripada 17 Jenis Perniagaan Di Bawah Pentadbiran MBJB.

ADUN STULANG, YB. Andrew Chen Kah Eng Desak Mansuhkan Pelaksanaan Wang Deposit Untuk Mengutip Wang Deposit RM5000 Daripada 17 Jenis Perniagaan Di Bawah Pentadbiran MBJB.

新山市政局可以选择开罚单给违规的商家。然后,将缴交罚单列为明年更新商业营业执照的条件。那么商家为了可以更新商业执照以继续谋生,他们一定会缴清罚单。因此新山市政局没有必要在发出执照前, 向特定商家征收最高5千令吉的抵押金。MBJB boleh manyaman para peniaga yang melanggar peraturan dan menetapkan pembayaran saman sebagai kriteria untuk memperbaharuhi lesen perniagaan pada tahun depan. Dengan ini, mereka yang disaman pasti akan membayar saman kepada MBJB kerana mereka mahu lesen perniagaan mereka diperbaharuhi agar boleh terus berniaga. Oleh itu, MBJB tidak seharusnya mengutip wang deposit RM5000 daripada para peniaga tertentu sebelum mengeluarkan lesen perniagaan.




新山市政局属下地方政府法令有关贸易、商业及工业执照法令第27条,第1至第3项阐明,市长在发出 执照前,有权向商家征收最高5千令吉的抵押金限额。可是,地方政府没有必要向17种行业的商家征收最高5千令吉限额的抵押金。这显示了市政局不近人情之 举。商家也认为市政局利用法规最高限额的举措很不友善。我们坚决反对市政局征收高额抵押金这种不近人情的做法。希望地方政府、行政议员等能关注此事并取消此政策。
Undang-undang Kecil Pelesenan Tred, Perniagaan dan Perindustrian (MBJB) 2004, seksyen 27. (1) hingga (3) ada memperuntukkan bahawa Datuk Bandar boleh mengenakan bayaran deposit tunai tidak melebihi lima ribu ringgit. sebelum mengeluarkan lesen pernigaan. Dasar mengutip wang deposit RM5000 daripada para peniaga untuk 17 jenis peniagaan merupakan tindakan yang terlalu keras dan tidak mesra kerana ia merupakan angka maksima yang diperuntukkan dalam akta.








 

No comments:

Post a Comment