Thursday, April 7, 2016

Isu Sistem Parkir Berkupon MBJB新山市政府泊车固本

市民及商家们的建议
1.      虽然市政府在今年1月份宣布泊车固本将在331号以后失效,但显然这不是一个合理的缓冲期划分。缓冲期应该是在新固本印好,并在市面上发行以后,新旧固本交替使用下逐渐淘汰旧固本。因此市民和商家都建议,将现有的泊车固本延长使用期限至531
2.      市政府在这个过渡时期所造成的固本短缺现象(商家不敢屯货出售、新固本还没印好),还对无法购得并放置泊车固本的车主执法,是否合理
3.      让市民特地抽空前去市政府购买现有泊车固本,买了固本后又将在近期内作废,这是非常不合理且浪费时间、金钱的。
4.      建议市政府可以让市民将现有泊车固本换新固本。作为负责任的市政府,不能让人民承担其内部重组而产生的费用。
5.      为了提高效率,各个涉及的市政府之间应该有一致的执行方式、执法方式、协调方式、公示方式,以免让市民感到混乱








Cadangan-cadangan daripada Rakyat dan Peniaga-peniaga
1.      Meminta agar kerajaan tempatan agar memanjangkan tempoh peralihan selama 2 bulan lagi. Masa peralihan seharusmya dikira setelah kupon baru siap dicetak.

2.      Oleh kerana wujudnya kekurangkan kupon di pasaran (akibat para peniaga tidak berani mengambil stok dari pihak kerajaan tempatan dan kupon baru pun belum siap dicetak), adakah pengeluaran saman tidak mempamerkan kupon berpatutan?

3.      Mengelakan para pengguna dari bergesas ke pejabat kerajaan tempatan hanya untuk membeli buku kupon yang akan tidak dapat digunakan merupakan satu pembaziran dan membuang masa.

4.      Mencadangkan agar kupon lama boleh ditukar dengan kupon baru apabila kupon baru siap dicetak. Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, kerajaan tidak sepatutnya memaksa rakyat menanggung sebarang kos yang ditimbulkan daripada penstrukturan teknikal dalaman.

5.      Untuk meningkatkan keberkesanan, setiap kerajaan tempatan yang terlibat perlu mempunyai pelaksaan, penguatkuasaan, penyelarasan serta pengumuman maklumat yang seragam agar tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan rakyat.


No comments:

Post a Comment