Tuesday, March 8, 2016

Pembangunan ZON ISKANDAR dan KPSJ : Cungkilan Bakat dan Ketandusan Bakat di ZON ISKANDAR dan KPSJ依斯干达特区和柔佛海峡发展走廊大蓝图: 没有培养人才的开发机制

Perancangan Bandar

Pembangunan ZON ISKANDAR dan KPSJ :
Cungkilan Bakat dan Ketandusan Bakat di ZON ISKANDAR dan KPSJ

Bakat merupakan unsur yang tidak boleh diketepikan dalam pembangunan dan perancangan bandar. Walaupun dalam pelan rancangan ada menitikberatkan unsur tersebut, tetapi apa yang berlaku di ISKANDAR sekarang menonjolkan pembangunan hartanah yang pesat.

Ketandusan mekanisma yang mengabungkan pembangunan ekonomi dengan sokongan bakat tempatan merupakan kelemahan yang perlu dipantau.

Walaupun kita mempunyai bakat yang berpelajaran tinggi, berilmu, mahir, tetapi kebanyakan mereka berkhidmat di luar negara. Keadaan ini didoroang oleh faktor peluang pekerjaan dan ganjaran.

Zon Rancangan dan Cungkilan Bakat

Pembangunan Zon Iskandar sehingga kini tidak menonjolkan cungkilan bakat yang berkesan. Keadaan sekarang boleh diibaratkan sebagai :
1.      Educity serta zon pembangunan lain yang mempunyai rancangan sebagai hub pendidikan, lebih cenderung kepada sekolah dan universiti antarabangsa  serta sekolah persendirian. Insittuisi pendidikan yang berunsur teknikal dan kemahiran kurang dititikberatkan.
2.      Pendidikan yang dirancang masih dilihat tidak berintegrasi dengan kegiatan ekonomi tempatan. Dengan kata lain, industri tempatan tidak lagi mendukong bakat yang dikeluarkan oleh instituisi pendidikan tersebut. Mereka yang tamat pengajian di sekolah-sekolah tersebut akan memilih untuk melanjutkan pelajaran di luar negara atau mencari pekerjaan di negara asing.
3.      Tidak ada sekolah/kolej yang mementingkan kemahiran yang dirancang khas dan berintegrasi dengan kehendak industri tempatan.

Pendidikan Gagal Berintegrasi Dengan Pembagunan Ekonomi

Boleh dirumuskan bahawa penubuhan instituisi pendidikan dan kehendak industry tempatan, tidak mempunyai kolerasi dan saling kait yang rapat dalam pembanguan ISKANDAR. Kegagalan untuk kedua-dua aspek untuk berintegrasi dan saling memenuhi keperluan akan mengakibatkan instituisi pendidikan yang ditubuhkan beroperasi dengan sendiri. Instituisi pendidikan seperti sekolah hanya menarik para pelajar berlandaskan jenama atau polulariti manakala industri tempatan pula berdikari dalam aspek pekerja.

Gejala ini yang tidak mementingkan konsep “saling bantu, saling bekal” di antara institusi pendidikan dan ekonomi tempatan yang akan membuka laluan kepada mereka yang menuntut di institusi pendidikan tempatan untuk mencari peluang pekerjaan apabila tamat pengajian nanti.

Cadangan

Lantaran itu, kerajaan perlu mempunyai pandangan yang lebih jauh dalam pembangunan pendidikan di ISKANDAR. Selain berwawasan mencungkil bakal, adalah penting juga untuk memastikan mereka mempunyai peluang pekerjaan di pasaran tempatan. Konsep “saling  bantu, saling bekal” ini menegaskan institusi pendidkan membekal bakat unruk industri tempatan manakala industri tempatan pula menawarkan peluang pekerjaan untuk graduan instituisi pendidikan.

Perlu disedari bahawa, pembinaan sekolah atau menarik penubuhan sekolah antarabnagsa  tidak bermakna membangunkan sektor pendidikan ISKANDAR. Bandar Pendidikan tempatan  bukan merupakan tempat mencungkil bakat untuk pasaran asing tetapi untuk keperluan tempatan. Dengan kata lain, mencungkil bakat dan memastikan mereka terus berada di Johor dan menggunakan bakat mereka dengan sebaik-baiknya merupakan intipati yang tidak boleh diabaikan dalam penubuhan hub pendidikan di ISKANDAR.

Kajian :  Suzhou Industrial Park (SIP)

Suzhou Industrial Park merupakan pembangunan bandar industri rancangan bersama China dan SIngapura di mana ia ada mementingkan cungkilan bakat dalam operasi industri mereka.

Suzhou Industrial Park mengariskan industri berteknologi tinggi sebagai sektor tumpuan. Antaranya adalah : Infroamsi eketronik, mesin Jitu, perubatan biologi dan ciptaan bahan baru telah mencatatkan 83% daripada jumlah keseluruhan. Semua sektor berteknologi tinggi  ini mempunyai daya saing yang kompetitif di pasaran antarabangsa[1].

Dalam konteks cungkilan bakat, faktor asas dalam pendidikan adalah : pendidikan asas, pendidikan pekerjaan dan pendidikan tinggi. Kerjasama erat di antara universiti dan koperate melalui konsep “Tempah dan Bekal”, membolehkan koperat mencari bakat melalui universiti manakala bakat tempatan yang disemai mempunyai peluang pekerjaan selepas tamat penggajian[2].
Inovasi Suzhou Industrial Park sangat luas. Lepasan graduan yang menubuhkan syarikat di situ mencecah sehingga 200 buah, pusat penyelidikan (R&D) adalah sekitar 50 buah serta pusat penyelidikan lepasan PHD sebanyak 6 buah[3]. Suzhou Industrial Park boleh dikatakan adalah pentas untuk mereka yang berpelajaran, berilmu dan mahir. Oleh kerana faktor bakat tersebut, ia menjadi satu tempat tumpuan penyelidikan, inovasi serta berteknologi tinggi.

Selain itu, dalam pengurusan Suzhou Industrial Park, penggunaan bakat lepasan graduan serta penyelidik telah mencatatkan peratusan sebanyak 30% dalam jumlah keseluruhan pekerja[4].

Dengan kekuatan bakat tersebut, Suzhou Industrial Park juga memperkembangkan perkhidmatan “outsource” mereka. Ini termasuk sebanyak 200 syarikat perisian telah ditubuhkan dengan mencatatkan angka ekspot sebanyak USD80 Juta[5].

Untuk kes ISKANDAR, selepas 10 tahun, masih tidak menampatkan kesan lahirnya asset industri yang meliputi penyelidikan dan produk baru yang terkenal di pasaran antarabangsa . gejala ini berkait rapat dengan masalah ketandusan bakat dan komitmen.

Apabila kita gagal menarik bakat, mencungkil bakat untuk industry tertentu serta memberikan peluang pekerjaan setara, maka kita akan gagal merancakkan pembangunan kegiatan ekonomi, menjadikan ISKANDAR sentiasa berada dalam kerangka pelancongan, perkhidmatan dan runcit yang berlandaskan pasaran dalaman yang amat terhad.

Dengan ini Pembangunan ISKANDAR akan dihadkan kepada pelaburan yang terhad yang diakibatkan oleh ketandusan bakat yang seterusnya mengekang pembangunan industri berteknologi tinggi .

Kes Kajian : Pengerang

Kerajaan menegaskan pembangunan Industri Petrol-Kimia berteknologi  tinggi di Pengerang. Walaubagaimanapun, kita masih ketandusan bakat tempatan dalam pembangunan tersebut. Penggerak utama dalam pembangunan tersebut adalah daripada pakar luar. Buruh mahir juga adalah daripada negara asing. Orang tempatan tidak mempunyai bakat untuk memenuhi keperluan pembagunan tersebut. Ini merupakan  contoh yang amat jelasa di mana cungkilan bakat tidak berintegrasi dengan pembangunan ekonomi dan industri setempat .

Walaupun ISKANDAR mempunyai hub pendidikan, tetapi masih tidak menampakkan  usaha untuk menyokong Industri tempatan termasuklah Industri Petrol-Kimia Pengerang. Contoh ini menggambarkan bahawa kerajaan masih lagi gagal dalam melakarkan satu model cungkilan bakat untuk bekalan keperluan industri tempatan dalam perancangan bandar.

Kesimpulan

Perancnagan bandar yang lestari tidak boleh lari daripada kolerasi di antara rancangan hub pendidikan, industri tempatan dan industri baru serta kegiatan ekonomi. Cungkilan bakat dan pengekalan bakat di pasaran tempatan juga merupakan faktor kejayaan dalam rancangan bandar.


Disediakan Oleh :
YB Chen Kah Eng
ADUN STULANG (DAP)



[1] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[2] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[3] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[4] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[5] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.

依斯干达特区和柔佛海峡发展走廊大蓝图:
没有培养人才的开发机制

柔南区人才外流现况

人才是发展和城市计划中重要的元素。虽然在计划蓝图中重视专才的培养,但目前依斯干达特区的现况较着重房地产的发展。

依斯干达特区至今缺乏经济发展结合专才支援的有效机制。这是特区发展的弱点,必须予以正视。

即使在新山成长,拥有高等学历、知识型人才和技术型的人才,也大量外流。这些人才外流的原因,多数是本地没有就业机会、薪水低。

特区没有人才开发机制

在依斯干达特区发展至今,培养人才的开发机制几乎是没有的,现有情况为:
1)依斯干达特区教育城只有国际学校、国际大学,开办课程多为知识性的学习,缺乏强调训练专业技职、技能的大专院校。

2)本地没有相应的商业、经济活动,来支撑特区教育城毕业的学生,无法善用本地国际大学培育的人才,学生毕业后只能选择去国外继续留学和工作。

3)本地发展的商业、经济活动,没有相应的技职课程或大学,来协助本地企业培养相关专业职能人才。

教育和经济无法结合

总结,本地教育机构和本地经济活动,并没有在特区发展的驱动下,有机结合在一起,无法将教育和商业、经济活动的能动性做最有效的运用,形成教育城只聚集国外著名国际学校、大学,以大学品牌为招生号召力;特区经济活动则自顾自发展。

结果是,本地企业没有与教育机构结合,无法做到相辅相成,互相提供企业所需人才,或大学毕业生在地就业机会。

建议:教育城与企业发展应有效合作

因此,依斯干达特区教育城应有更宏观的角度来发展区域教育事业, 既可以培养人才, 也让人才在本地有就业机会, 必须和本地商业、经济活动有机结合在一起, 互相互补,即教育机构为企业培育人才, 企业为众多教育机构提供就业机会。

州政府需注意,不是只建外国大学就是发展教育业, 教育城不是为外国企业培育人才, 而是造就就业机会,让人才留下来,利用宝贵的人力资源,协助更多企业发展多元化经济活动。


参考案例:中新苏州工业园

以中国和新加坡合作开发的成功例子苏州工业园为参考案例,在人才培养上,整个园区设定完善的人才开发机制。

苏州工业园以高新技术产业(industry)为主,其中电子信息、精密机械、生物医药、新材料的生产,就达83%的产业结构,是具有国际竞争力的高新技术产业集群[1]

在人才培育方面,强调建立基础教育、职业教育和高等教育网络;中外合作办学,校方还有和企业制定“订单式培养人才”机制,让企业能在学校找到人才,人才也能在毕业后获就业机会[2]

苏州工业园的创新投资空间大,使海外留学人员的创业达200多家,研发机构50多家,博士后研究所达6[3]。工业园可说是让许多高学历、高知识、高技术人才得以发挥的平台,也因为人才荟萃,才能开发、研发、创造新技术和产品,形成高科技产业聚集区。

此外,工业园在管理上也着重采用人才,管理主体园区管委会中就有留学生和研究生以上学历人员占比超过30%[4]

苏州工业园因在创新人才荟萃下,开展服务外包的模式,包括软体外包(软体企业200多家,出口额超过8000万美元)[5]

然而,依斯干达特区发展至今已有10年,没有显著工业资产,包括研发、产品等,没有在全球成为知名的品牌,这和人才汇集及决心有很大关系。一旦没有办法吸引人才、无法提供人才就业、没有培养产业相关人才,不能把产业经济活动发展起来,使到特区至今仍走不出内需的旅游、服务、零售、消费为主的经济形式。

如此一来,特区投资者无法多元化,缺乏人才更无法吸引高科技投资者,使特区经济发展局限。


高科技发展需培养人才:边佳兰石化中心为例

就以边佳兰石化中心为例。虽然政府强调该区是石化发展的重心,但相关本地人才仍缺乏,高学历、高知识和高技术人才都来自外地,而大量劳工则聘请自第三世界落后国家,大部分本地人没拥有相关知识,来符合该区的就业机会;石化中心也无法提供适合本地人的就业机会。这是人才培养机制和商业、经济活动无法有效配合的典型例子。

即使特区教育城拥有多家国际学校和大学,没有一所能结合本地工业所需的专才,也没有相关研发机构配合石化工业,无法形成一条具规模的工业链。因此,就算政府要通过石化迈向高科技工业,却没有一套具体且宏观的人才开发机制配合。



[1] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[2] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.

[3] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[4] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.
[5] MBA Lib智库百科,苏州工业园区 http://wiki.mbalib.com/zh-tw/%E8%8B%8F%E5%B7%9E%E5%B7%A5%E4%B8%9A%E5%9B%AD%E5%8C%BA Retrieved on 19 Aug 2015.

No comments:

Post a Comment